Onderwerpen: airconditioning

Alsof het project niet uitdagend genoeg is... heb ik besloten om airconditioning in te bouwen!

Met mijn BMW 2002 ben ik 3 keer naar Italië en één keer naar Griekenland gereden. Ik ga bewust nooit midden in de zomer rijden maar ben al die keren toch behoorlijk afgebakken in mijn auto. Al dat mooie glas zorgt ervoor dat het goed heet wordt in de auto. Natuurlijk kun je alle ramen gewoon open zetten. Maar dat geeft zeker voor lange ritten wel erg lang lawaai. Voor lange ritten is dat echt vermoeiend. Soms dacht ik Had ik maar airco!

De BMW 02 serie is af-fabriek nooit met airco geleverd maar in Amerika was het een optie om airconditioning door de dealer te laten installeren. Via Jeffrey Kok kwam ik in contact met zijn Amerikaanse vrienden Bob Breed en Mike Pugh. Bob had nog een airco liggen van het merk Behr. Mike wilde wel helpen om de onderdelen hier te krijgen.

Voor de airco heb ik in ieder geval de onderstaande delen nodig:

  • Verdamper (evaporator) – dit is de unit die je in het interieur plaatst
  • Panelen aan de zijkant van de verdamper
  • Front voor de afdekking en bediening van de airconditioning
  • Compressor
  • Steun voor compressor aan het motorblok
  • Pulley voor de tii met airconditioning
  • Droger/filter
  • Condensator/koeler
  • Ventilator zodat de airconditioning ook kan blijven koelen als je stil staat
  • Slangen en koppelingen – om alles met elkaar te verbinden

Omdat de airco nooit geleverd was in Europa zijn de onderdelen hier niet te vinden. Daarom ben ik met hulp van Mike aan het speuren geslagen. Doel was om zoveel mogelijk van de unieke onderdelen al in Amerika te kopen. Daarna zou alles in een grote zending naar mij toe komen. Mike wilde bovendien wel als verzendadres dienen. Dat scheelt heel veel portokosten!

Via Bob kon ik de verdamper, de panelen aan de zijkant, console voor de schakelpook, de steun aan het motorblok en veel slangen en koppelingen kopen. Via Amazon kocht ik de compressor en de dryer met pressure switch. Via eBay won ik een veiling voor de speciale tii pulley. De condensator/koeler en de fan besloot ik in Nederland te kopen. Dan is het ook makkelijker om te passen en te meten. De onderdelen waren dus compleet.

Tijd om het geheel te verzenden maar dat viel nogal tegen. Via DHL kost de verzending van 4 dozen 400 dollar! Gelukkig ontdekte ik USA2YOU. Een bedrijf dat specialiseerd is om verzendingen van Amerika naar Nederland te krijgen. Het zijn 2 broers. De een woont in Nederland en de ander in de USA. Zij hebben geregeld dat het pakket toch naar Nederland komt en dat het zelfs afgehaald werd bij Mike. Het is dus echt full service. In een week had ik alles in huis!

LET OP: je krijgt via Fedex nog wel een schatting voor BTW en invoerrechten. Bij elkaar ook bijna 300 euro! Deze rekening krijg je via Fedex en heeft dus verder niets met USA2YOU te maken. Maar het is dus zeker niet goedkoop om pakketten uit de USA te laten komen.

verdamper airconditioning bmw 2002
De verdamper voor de airconditioning. Dit onderdeel is het lastigste te vinden.
zijpanelen airconditioning BMW 2002
Met deze zijpanelen dek je de verdamper af zodat je niet op al die onderdelen kijkt
Voorfront airconditioning BMW 2002
Met dit voorfront dek je de verdamper af. Het bovenste gat komt de blazer van de airconditioning in. Het gat onderin is voor de Blaupunkt radio.
sanden 508 compressor
De Sanden 508 compressor werd mij aangeraden Voor deze compressor is ook een motorsteun te koop die op het M10 motorblok past.
motorsteun compressor aircondiioning BMW 2002
Dit is de motorsteun voor de Sanden 508 compressor. Hij is van zwaardere kwaliteit dan de steun voor de hele motor!
BMW 2002tii pulley voor airconditioning
De pulley voor de BMW 2002tii met airconditioning is uniek want hij heeft plek voor de extra snaar voor de aandrijving van de compressor
droger filter airconditioning BMW 2002
Een droger/filter voor de airconditioning van een BMW 2002
koppelingen airconditioning BMW 2002
Een set met koppelingen zat ook bij de onderdelen die ik kocht. Met een speciale tang kun je de koppelingen op een slang persen.
beugels voor verdamper van airconditioning BMW 2002
Met deze beugels bevestig je de verdamper binnenin de auto. Dat zal nog wel even priegelen zijn. De oogjes op de verdamper zijn veelal gescheurd/gebroken.
De garage ligt dus weer vol met onderdelen. Nu is het zaak om er toch een specialist bij te halen.

Als voorbereiding probeer ik me in te lezen met alles wat ik kan vinden. De beste informatie vind je hieronder:

  1. Op de Amerikaanse BMW 2002 website staat een goede handleiding over de airconditioning in de BMW 2002. Het beschrijft in grote lijnen wat er moet gebeuren.
  2. Originele handleiding voor het inbouwen van de Behr airconditioner in een BMW 2002 voor de BMW dealer. (PDF download).
  3. Onderdelenlijst met alle airconditioning onderdelen voor de Behr airconditioning. (PDF download).
  4. Het forumbericht van de opbouw van de Neue Klasse BMW 1800 met airconditioning door Mike Pugh die ervoor gezorgd heeft dat ik de airco in huis heb. In dit bericht staat ook een link naar alle foto’s van zijn project en veel inspiratie voor het netjes inbouwen van de airconditioning.

De 2 PDF downloads van Behr en BMW komen van The Tii register, ik hoop dat ze het oké vinden dat ik hier gebruik van maak.

De komende tijd ga ik zo veel mogelijk zelf inbouwen zoals de beugel met compressor. Maar ook alvast de normale kachelunit. Want daar moet de verdamper voor de airconditioner weer voor gebouwd worden. Ook de standaard radiateur bouw ik er alvast in. Zo kan er daarna gekeken en gemeten worden welke condensator en ventilator er in de neus voor de standaard radiateur past.

Het is nu wel tijd om een specialist te zoeken. Over de verdamper schrijft iemand op de Amerikaanse BMW 02 club: Any unit you get should be pressure tested and the expansion valve replaced. Ik heb geen idee hoe ik dit zelf kan doen.

Verder is de verdamper toch wel oud en stoffig. De vraag is of ik die uit elkaar moet halen? Een deel kan ik reinigen met luchtdruk maar echt goed kun je er niet bij. Mijn angst is dat ik bij het openmaken delen van het oude plastic breek. Probeer het dan maar weer eens netjes aan elkaar te krijgen.

Ook lopen de regelaars in het voorfrontje niet bepaald soepel. Een beetje olie kan wonderen doen. Maar voordat ik alles inbouw wil ik ook weten of het allemaal nog wel werkt. Kortom: veel te veel vragen om allemaal in mijn eentje op te lossen. Tijd dus om eens met een airco expert te praten. Maar via Fred Pel van De Vechtstreek Autoschade heb ik er waarschijnlijk al een bij mij in de buurt gevonden.