Pakkingen en keerringen vervangen van differentieel BMW 2002
Bij mijn laatste APK kreeg ik een aantekening voor overmatige olielekkage
. Onder het differentieel hing altijd olie. Hij zweet een beetje olie, en dat hebben deze auto’s altijd… Om te voorkomen dat ik deze meldingen bij mijn Touring ook krijg, besloot ik om alle pakkingen en dichtingen voor het inbouwen te vervangen. Preventief onderhoud dus. Je wilt niet dat olie in milieu terecht komt. Ook voor het differentieel is het van groot belang dat er voldoende olie in zit. Dit smeert alle tandwielen en vermindert de kans op slijtage aanzienlijk.
Aan deze kant van het differentieel zit een spanhuls die je ook kunt vervangen maar dit is eigenlijk niet direct nodig. Toen ik vroeg of ik de spanhuls moet vervangen gaf Jeffrey Kok mij hier een heel handig advies over: Je hoeft de spanhuls niet te vervangen. Teken goed af hoe de stand van de moer is sla er desnoods een randje in met een beitel. Bij het terug plaatsen van de moer gebruik je de lucht sleutel met beleid als hij ongeveer weer op zijn plek zit dan zet je hem iets strakker dan dat hij zat. Echt een halve centimeter maximaal erover heen.
Samen met mijn schoonvader en campergoeroe Lammert Grooten hebben we het exact zo gedaan. Met een drijver hebben we 2 markeringen geslagen en het geheel los gedraaid. Toen hebben we het ankerblik verwijderd en de flens. Daarna kwam de eerste keerring in zicht. Na zoveel jaren zat deze ring echt muurvast. Met een minibreekijzer en veel wrikken hebben we het los gekregen en alles netjes schoon gemaakt.
Vervolgens tik je de flens voorzichtig los en kijk je op de oude keerring. Om deze keerring los te krijgen hadden we ook een minibreekijzer nodig. Uit de pakkingenset hebben we de nieuwe keerring er met een likje vet voorzichtig weer in getikt.
Nu kan de aandrijfflens er weer in. Met de 2 bouten en iets daartussen klem je het geheel weer vast en draai je alles goed aan met je momentsleutel. In het werkplaatshandboek staat het exacte aantrekmoment.
Nu het differentieel weer helemaal in elkaar zit is het tijd om de vuldoppen erop te schroeven met daartussen de aluminium afdichtring. Omdat de deksel van het differentieel eraf is, en het differentieel niet meer onder de auto zit, kunnen we de olie er makkelijk in gieten. In het differentieel moet 0,9 liter SAE 90 olie.
De scherpe lezer zal zien dat we niet alle pakkingen uit de pakkingenset gebruikt hebben. Er zitten 2 dunne rubberen ringen in de pakkingenset.
Het belangrijkste is dat er overal weer nieuwe keerringen in zitten en vooral weer verse olie. Ik ga er nu eerst mee rijden. Als er dan toch nog lekkage aan de zijkant zit dan weet ik wat me te doen staat.
Nu de olie erop zit heb ik de papieren pakking tussen het differentieel en de deksel gedaan. Het geheel is netjes aangedraaid. Nu is het tijd om het differentieel onder de auto te monteren.
We hebben een hele leuke dag staan klussen. Veel dank daarvoor aan schoonvader Lammert en Fred Pel van De vechtstreek autoschade omdat ik zijn brug en werkplaats mag gebruiken.