Sierlijsten voor de motorkap installeren

Een week geleden heb ik de motorkap gekit en geïsoleerd. Nu was het tijd om de motorkap echt af te maken. Tijd dus voor de sierlijsten én natuurlijk het BMW embleem!

De sierlijsten van een BMW 02 zijn vaak beschadigd omdat ze van heel zacht aluminium zijn. Na 40 jaar zitten ze dus altijd vol deuken. Ik was dus erg blij dat ik een nieuw setje kon vinden via Michel Graafland.

Voor het installeren heb je het volgende nodig:

  • 3 sierlijsten voor de motorkap (links, midden en rechts)
  • Manchetten (2x) om de middelste sierlijst met de lijsten aan de zijkanten te verbinden, onderdeelnummer 51315480122
  • Setje clips voor de sierlijsten. Walloth Nesch verkoopt een set voor alle chromen lijsten, onderdeelnummer 51131400001
  • BMW embleem voor op de motorkap, onderdeelnummer 51145480181
  • Tules (2x) voor bevestiging van het BMW logo op de motorkap, onderdeelnummer 51141807495
  • Plastic beitel om de sierlijsten weer te verwijderen als ze een keer niet goed zitten
  • Spray om de manchetten makkelijker over de lijsten te laten glijden

Ik begin nog even met een waarschuwing: De sierlijsten zijn echt super kwetsbaar. Als je een lijst uit je handen laat vallen en hij komt op een uiteinde terecht dan is de punt krom… Dan krijg je het manchet er niet of heel moeilijk over. Je moet dus echt heel voorzichtig en dus langzaam werken. Leg een kleed of een stuk schuimrubber onder de auto en onder je werkbank voor het geval de lijst toch een keer uit je handen valt.

Verder werk je van links naar rechts of andersom. Als je de lijsten aan de zijkanten eerst monteert krijg je de lijst middenin er moeilijk tussen met de grotere plaatjes en de manchetten die je er weer over moet schuiven.

Let op: Van meerdere mensen kreeg ik het advies dat de geschroefde plaatjes aan het uiteinde van de motorkap in contact kunnen komen met je spatborden en daar je lak kunnen beschadigen. De tip was om ze in te korten. Bij mij was dit niet nodig. de lengte van die boutjes had ik echt nodig om er een moer op te krijgen. Maar… een gewaarschuwd mens telt voor 2. Dus kijk goed of dit bij jou ook het geval is. Anders heb je direct 2 krassen als je de motorkap voor het eerst sluit.

Bevestigingsmateriaal sierlijst motorkap BMW 2002
Dit zijn de 3 verschillende bevestigingen die je nodig hebt voor de sierlijst van de motorkap
Rondom de motorkap zitten grote en kleine gaten. Door de grote gaten gaan de zwarte clips. Die druk je er met de hand in en daarna tik je met een plastic of rubberen hamer het palletje naar binnen. Daarmee komt de clip op spanning en zit hij muurvast. Je monteert eerst alle clips en zorgt dat ze goed recht zitten.

Bij sommige van deze clips kreeg ik het palletjes er zelfs met een hamer niet in. Ik heb bij deze clips het palletje met een drijver verwijderd en ze eerst even ingespoten met vet en daarna lukte het wel.

De uiteinden van de sierlijsten monteer je met de kleine metalen plaatjes.

manchetten sierlijst motorkap bmw 2002 onderdeelnummer 51315480122
Bij de overgangen tussen de sierlijsten monteer je de grotere plaatjes met de manchetten.

Je start op een hoek van de motorkap door voorzichtig een klein metalen plaatje vast te zetten in de sierlijst. Vervolgens klik je de lijst van boven naar beneden over de zwarte clips tot je bij de bocht komt. Daar ga je eerst het lange metalen plaatje erin zetten zodat het boutje van die plaatje door het gat steekt. Als je eerst alles vast klikt krijg je dat plaatje met het boutje er niet meer tussen.

manchet sierlijst BMW 2002 onderdeelnummer 51315480122
Dan is het tijd om het manchet te monteren
Het manchet moet een stuk over de lijst aan de zijkant geschoven worden. Daarna schuif je de lijst uit het midden over het plaatje met boutje. Je klikt de lijst over de eerste paar clips. Aan het uiteinde van de lijst in het midden voeg je alvast weer een groot plaatje met boutje toe. Ook schuif je hier alvast een manchet overheen. Dan klik je de hele middenlijst vast.

Je pakt nu weer een zijlijst en begint hier ook weer bovenaan met een klein plaatje die je losjes vastzet. Dan werk je weer naar het midden toe waar je de zijlijst over het grote plaatje met boutje schuift. Als dat netjes zit klik je de clips vast. Je probeert nu de beide manchetten naar het middelpunt van de 2 lijsten te schuiven. Ook hier kan een beetje vette spray helpen om te zorgen dat de manchetten soepel schuiven.

Geschroefde bevestiging sierlijsten motorkap BMW 2002
Als allerlaatste schroef je de plaatjes voor de bevestiging van de sierlijsten vast.
Zet ze goed vast maar overdrijf het niet. De aluminium lijsten trek je anders zo krom.

bmw embleem motorkap onderdeelnummer 51145480181
Nu is het tijd om het BMW embleem op de motorkap te monteren
Dit is heel eenvoudig. Druk de 2 rubberen tules in de gaten in de motorkap. Spray ze in met vette spray en druk de de 2 pootjes onderaan het embleem in de gaten.
sierlijsten en embleem gemonteerd motorkap bmw 2002
Dat maakt de auto af. De voorkant van de auto ziet er niet meer uit als een project!
Nu de sierlijsten op de motorkap zitten, valt op dat de sierlijsten van de motorkap niet netjes doorlopen naar de deuren en de rest van de auto. Dat moet in rust allemaal afgesteld worden. Maar dat komt op een later moment. Nu eerste even genieten van de voorkant want die is nu helemaal af!

Kentekenplaathouder achter BMW 2002

De kentekenplaathouder achter bevestig je door de houder heen in de carrosserie. In het achterpaneel zijn aan de binnenkant 2 moeren gelast waarmee je de houder bevestigd. De houder is als het ware een lijst om die mooie nieuwe blauwe kentekenplaat.

Kentekenplaathouder achter BMW 2002
Hier is te zien hoe je het in elkaar zou moeten zetten
De kentekenplaathouder is helaas niet meer leverbaar. Een oude opknappen is dan de enige mogelijkheid. Via Jeffrey Kok heb ik er 2 gekregen om mooi te maken.
Behoorlijke diepe krassen zitten in de kentekenplaathouder
Behoorlijke diepe krassen zitten in de kentekenplaathouder
Ik wilde van de gelegenheid gebruik maken om mijn excentrische polijstmachine eens goed te testen. Maar zelfs met de hardste schijf en het sterkste polijstmiddel krijg ik de krassen er niet uit.Schuren dan maar… Dat werkt redelijk alleen zijn de kentekenplaathouders verchroomd. Als je gaat schuren dan gaat het chroom eraf. De kleur en glans is dan echt anders dan de ronde achterlichten en de bumper die er dichtbij zitten.
Kentekenplaathouder achter BMW 2002 geschuurd en gepolijst
Links gepolijst, rechts geschuurd en gepolijst
Bij het schuren is het mogelijk om diepe krassen echt te verwijderen. Ik weet dat het rechterdeel niet perfect is maar er zaten echt nog heel veel meer krassen in en die zijn allemaal weg.

Maar die glans en kleur dat is toch minder mooi dan het chromen deel links. Ik moet me er dus gewoon bij neerleggen dat ik dit niet perfect kan krijgen. Daarbij komt ook dat je er heel weinig van ziet. Eigenlijk niet meer dan een randje om de kentekenplaat. Alleen het gedeelte bovenop daar zie je wat meer van.

Omdat ik dus al een kentekenplaathouder verprutst heb begin ik aan de 2e. Die heeft wat deuken middenin maar niet aan de randen. Daar zie je als de kentekenplaat erop zit dus niets van. Die ga ik nu zo goed mogelijk polijsten.

Kentekenplaathouder achter BMW 2002 gepolijst
Kentekenplaathouder achter BMW 2002 gepolijst
Het chroom is niet zo mooi als ik gehoopt had. Er zitten ook nog best een hoop pitjes in. Als ik die er ook uit haal dan is het chroom zeker weg. Ik ga het dus hier bij laten.
Kentekenplaathouder achter gemonteerd BMW 2002
Het eindresultaat: let alleen op de randen want de kentekenplaat bedekt de rest
Van Jeffrey kreeg ik nog een goede tip: monteer de kentekenplaat met dubbelzijdig tape. Dan hoef je niet in de kentekenplaat te boren. Dat ga ik zeker doen.

Achterbumper monteren van een BMW 2002

Ruim 1,5 jaar geleden haalde ik uit Duitsland bumpers voor mijn BMW 02 Touring. Het monteren van een bumper aan je BMW 2002 is een secuur klusje. Het is echt iets om met 2 man te doen. Omdat de bumpers van staal zijn, en ze vrij strak langs je auto lopen, heb je anders al snel een beschadiging te pakken. Dat wilde ik natuurlijk niet met mijn mooi gespoten auto hebben. Gelukkig wilde Arnoud Paternot wel even helpen.

Slotbout door carrosserie voor achterbumper
Hier gaat de slotbout door de carrosserie om de voorste delen van de bumper op zijn plek te houden
Voordat ik de bumper kon monteren moest ik eerst nog 2 gaten aan de zijkant van de auto voor de bumper boren. Doordat er nieuwe wielkastranden in de auto gelast zijn, waren deze gaten er niet meer. Ik was vergeten deze gaten opnieuw te boren. Eerst passen en meten dus. Want het is best spannend om in je mooi gespoten auto te boren.

rubber tussen achterbumper en carrosserie bmw 2002
Het rubber houdt de punten van de bumper op afstand van de carrosserie
Aan de zijkant van de auto gaan door de bumper 2 slotbouten door de carrosserie naar binnen. Over deze bout komt nog een rond rubber om de bumper op afstand van de auto te houden. Voor het passen en meten hebben we de slotbouten ingekort. Over de korte slotbouten hebben we een rubber dopje gedaan om zo te voorkomen dat we de auto zouden beschadigen.

De slotbouten hebben we in de houders aan de uiteinden van de bumpers gedaan. Daarna hebben we achter de houders voor deze slotbouten een stuk schuim geperst. Zo voorkom je dat de bouten er bij het passen weer uit vallen. Nu konden we de bumper op zijn plek drukken en aan de achterkant tegen de auto schroeven. Met een boorstift hebben we de gaten op de auto afgetekend.

Achterbumper bevestiging bmw 2002
De bumper monteer je aan de achterkant met 2 bouten die je vast schroeft aan de bumperhouders

Na het verwijderen van de bumper hebben we in een paar stappen heel voorzichtig de gaten geboord. De geboorde gaten heb ik netjes met Epoxy behandeld. De bumper gaat er nog een keer af om de puntjes op de i te zetten en de kleine beschadigingen die er toch zitten weer netjes te maken.

Bij het monteren hebben we een tijd geprobeerd om de bouten al in de bumpers te zetten en de bouten door de geboorde gaten te prutsen. Na 3 kwartier priegelen zonder succes zei Arnoud droogjes: volgens mij moet je die bouten eerst monteren en de bumper er dan overheen schuiven… Soms is het zo logisch maar zie je het gewoon niet.

De bouten met de rubbertjes ertussen hebben we gemonteerd. Het was vooral bij de tank even priegelen om de moer op de bout te krijgen. Toen dat eenmaal zat hadden we de bumper zo gemonteerd. Arnoud, bedankt voor de paar extra handen maar ook voor je gezond verstand!

achterbumper bmw 2002 Touring
De achterbumper is gemonteerd. Een heel mooi gezicht. Het maakt de kont van de auto echt af.