Gasklephuis van een BMW 2002tii reviseren

Het gasklephuis van mijn BMW 2002tii heb ik volledig gereviseerd. Dat heeft veel te veel tijd gekost en ik zal uitleggen waar dat aan ligt. Zo kun je dat voor je zelf voorkomen. Het begon gewoon met domme pech. Het eerste gasklephuis heb ik laten natstralen en weer in elkaar proberen te zetten. Maar ondanks eindeloos passen en meten lukte het gewoon niet. Wat ik ook probeerde, het gasklephuis sloot gewoon niet.

Omdat ik net als zo veel BMW 02 fanaten allerlei onderdelen verzamel, had ik inmiddels 3! reservegasklephuizen verzameld. Omdat ik het niet uit kon staan dat mijn mooi gereinigde gasklephuis niet netjes sloot, besloot ik om het met de onderdelen uit de andere gasklephuizen te proberen. Ik heb alle onderdelen van alle andere gasklephuizen geprobeerd maar het sloot nooit beter dan op de onderstaande foto te zien is.

gasklephuis BMW 2002tii sluit niet goed
Het gasklephuis van mijn BMW 2002tii sluit ondanks al mijn pogingen niet goed genoeg
Omdat ik er zelf niet goed uit kwam besloot ik Edwin Aarts van Autocentrum Boomstraat eens te vragen wat het kon zijn. Ik vertelde hem dat ik er de onderdelen van 3 gasklephuizen in gehad maar dat het nooit netjes wilde sluiten. Hij stelde dat het gasklephuis misschien tussen de bankschroef gezeten had. Tja, daar valt niet tegenop te sleutelen. Uithuilen en opnieuw beginnen. Dit keer besloot ik 2 gasklephuizen te laten natstralen. Daar moet ik toch één goed gasklephuis van kunnen maken ?

gasklephuis BMW 2002tii met losse onderdelen
Een nieuw gereinigd gasklephuis met alle losse onderdelen van het binnenwerk
gasklephuis BMW 2002tii bovenop
Een mooi gasklephuis zit weer in elkaar. De veer is gespannen en hij sluit netjes
onderkant gasklepstang van gasklephuis BMW 2002tii
De onderkant van de gasklepstang zet je strak met ringen en een borgclip

afluitkap gasklepstang bmw 2002tii
De gasklepstang en de borgring sluit je af met een rubberen stofkapje
deksel gasklephuis BMW 2002tii
De trekveer is gespannen en de deksel zit erop

Na veel passen en meten heb ik nu een heel mooi sluitend gasklephuis. Het resultaat mag er wezen. Maar het was wel een enorme puzzel. Niet gehinderd door ervaring heb ik de onderdelen los in een bak gegooid en de gasklephuizen laten reinigen. Toen ik er een in elkaar zette, sloot het gewoon weer niet mooi af

Toen begon het me pas te dagen. Zo’n gasklephuis is misschien wel miljoenen keren open en dicht gegaan. De gasklep en de overige onderdelen zijn tijdens vele duizenden kilometers op elkaar in gesleten. Ik had ze dus nooit van elkaar moeten scheiden. De rest past allemaal nog steeds niet goed. Ik heb nog een heel oud en smerig gasklephuis liggen. Dat heb ik nog niet uit elkaar gehaald. Je raad het al… dat sluit dus perfect af.

Wat een werk heb ik erin gestoken. Sommige dingen moet je gewoon helemaal niet uit elkaar willen halen. Gewoon reinigen en vet ertussen. En als je dan toch alles uit elkaar wilt halen dan is het zaak om alles per gasklephuis bij elkaar te houden. Dat had me achteraf een hoop tijd gescheeld. Doe hier dus je voordeel mee!

Overmaatse zuigers voor BMW 2002tii

Na controle door 2 motorrevisiebedrijven is het duidelijk. De cilinders moeten gehoond worden en er moeten overmaatse zuigers in de motor gemonteerd worden. Jammer want dat is best een dure operatie. Maar… daarna kan ik echt weer vele tienduizenden kilometers met mijn BMW rijden. Het eerste motorrevisiebedrijf kon de zuigers niet vinden. KS/Mahle levert ze niet meer volgens dit bedrijf. Ik moest ze erop wijzen dat ze nog gewoon te koop zijn bij BMW. Tja… Ik ben nu niet voor niets naar een nieuw motorrevisiebedrijf gegaan.

De zuigers die je nodig hebt voor een BMW 02 zijn afhankelijk voor welke kop je op de 2 liter motor hebt zitten. Op mijn BMW 2002tii hoort een kop van het type E12. De tii heeft ook weer specifieke zuigers. De zuigers die ik nodig heb noemen Amerikanen zo mooi ‘pianotop’ omdat ze lijken op het bovenaanzicht van een dichtgeklapte vleugelpiano. Het BMW artikel nummer voor deze zuigers is 11251261881.

Overmaatse zuigers BMW 2002tii 11251261881 voor E12 kop
Overmaatse zuigers BMW 2002tii voor E12 kop. Amerikanen noemen dit ‘Pianotop’

Ze zijn via 2 leveranciers leverbaar. Via Walloth & Nesch of direct via BMW classic. Ze kosten €164 euro per stuk. Omdat je er 4 nodig hebt is dit dus €656. Niet misselijk. De zuigerveren worden hier gewoon bij geleverd. Ik heb ze besteld via Walloth & Nesch omdat dit bedrijf wel een webshop heeft die te gebruiken is. De webshop van BMW classic lijkt 10 jaar oud en is echt onbruikbaar.

Overmaatse zuigers BMW 2002tii 11251261881 voor E12 kop met maten
De maten zijn op de zuiger ingegrafeerd. 89,47mm. Een halve millimeter groter dan de standaardmaat.

Via Walloth & Nesch krijg je de zuigers gewoon in een BMW doosje. Ze zijn van het merk Mahle. Komende week ga ik het pakketje naar het motorrevisiebedrijf brengen. Zij maken dan de kop van mijn motor weer perfect en ook het onderblok zetten ze in elkaar.

Overmaatse zuigers BMW 2002tii 11251261881 voor E12 kop in BMW verpakking
Via Walloth & Nesch leveren ze gewoon BMW 2002tii zuigers van BMW zelf.

Waterpomp voor BMW 2002tii

De waterpomp voor de BMW 2002tii is anders dan de waterpomp voor een standaard BMW 02. Voor op de motor van een tii loopt de buis waar de koelvloeistof door gepompt wordt in een hoek van 90 graden. De buizen van de waterpomp van de normale 02 lopen in een rechte lijn. In Italië is ooit de waterpomp vervangen van mijn normale 02 motor. We moesten 4 dagen wachten op de pomp van BMW uit München. Dat gaat me niet nog een keer gebeuren. Daarom heb ik een reservepomp gekocht.

Waterpomp BMW 2002tii
Gevonden: een originele waterpomp voor mijn BMW 2002tii

De pomp is op dit moment niet meer leverbaar bij BMW. Daarom ben ik extra blij dat ik nog een originele pomp kon vinden. Aan de pomp zit nog een label dat het om een origineel vervangingsonderdeel gaat. Toch een leuk detail.

productiedatummarkering in waterpomp BMW 2002tii
De productiedatum is mooi te zien: december 1979

Aan de binnenkant van de pomp staat een datumstempel: 79 met 12 stippen eromheen. De pomp is dus gemaakt in december 1979. Inderdaad een vervangingsonderdeel want de 02 werd toen niet meer gemaakt. Deze pomp gaat in de tas met reserveonderdelen voor de lange reizen die ik met mijn BMW hoop te maken. Een mooie motivatie om deze mega klus af te maken.

Helaas, ik heb de verkeerde pomp gekocht

Op deze foto van Jeffrey Kok is te zien dat ik niet de goede pomp gekocht heb. De pomp die ik kocht is voor de eerste BMW 5 serie, in BMW jargon: de E12. Deze auto heeft ook een M10 motor en dezelfde injectie als de BMW 2002tii. De flens voorop is alleen anders en als ik dit zou gebruiken dan heb ik ook een andere aandrijfriem nodig. De pomp is ook hoger en daarmee kom je met de vin in de problemen. Hij zal dan aanlopen tegen de radiator. Bij een BMW 5 serie speelt dit niet omdat het motorcompartiment groter is. Kortom: deze pomp past gewoon niet (goed) in een BMW 2002tii.

vergelijking waterpomp BMW E12 520i en BMW 2002tii
Links zie je de waterpomp voor een BMW E12 die ik dus helaas gekocht heb. Rechts de juiste pomp voor een BMW 2002tii

Wanneer je de 2 pompen niet naast elkaar hebt kun je de correcte pomp herkennen aan de nummers aan de binnenkant van de pomp:

  • 520i heeft een waterpomp met aan de binnenkant het nummer 1258934
  • 2002tii heeft een waterpomp met aan de binnenkant het nummer 1252339

Heb jij een BMW 520i met een M10 motor dus, dan heb ik een gloednieuwe waterpomp voor je in de aanbieding. Neem zeker even contact op.