Stuur reviseren BMW 2002tii

Via eBay kocht ik een origineel tii stuur. Nu ik begonnen ben met het reviseren is toch te zien dat het niet in al te beste staat is. Er zitten een aantal reparaties op die niet mooi gedaan zijn. Vooral aan de achterkant, als je door de voorruit kijkt zie je de beschadigingen goed zitten.

Maar… ik wil dit jaar echt de auto afmaken dus dit is het stuur waar ik het mee ga doen. Tijd om het stuur zo goed mogelijk op te knappen.

stuur reinigen BMW 2002tii
Stuur reinigen met Würth Innenraumreiniger
Dit is een reiniger die opschuimt als een soort scheerschuim uit een spuitbus. Daarmee zou het diep moeten reinigen. Het zou bovendien een angenehmen Pfirsich Duft hebben. Nou die weeïge perzik lucht is niks voor in een garage maar het maakt wel goed schoon.
Koolborstel stuur BMW 2002tii onderdeelnummer 1112031
Koolborstel stuur BMW 2002tii onderdeelnummer 1112031

Bij het stuur ontbrak de juiste koolborstel en die is bij BMW nog te koop voor €45!

Voordat ik de koolborstel bevestigd heb, heb ik nog alle contacten in het stuur schoon gemaakt. Vooral onder de knoppen kun je daar moeilijk bij. Ik heb het met een prop staalwol gedaan en dat met een scherpe schroevendraaier in alle hoekjes proberen te duwen en schuren.

Koolborstel gemonteerd stuur BMW 2002tii
De koolborstel is gemonteerd

De koolborstel monteer je door eerst de draden door het gaatje van de koolborstel te halen. Daarna steek je ze op de contacten en klik je het draad in de houdertjes van het stuur.

Knop met claxoncontacten BMW 2002
Nu kunnen de knoppen met een plastic schroef door het stuur vastgezet worden

De juiste knoppen vinden is nog niet zo makkelijk. Hans Wortelboer die altijd de mooiste sturen weet te vinden had nog wel 4 knoppen voor mij. Maar ze pasten helaas niet. Maar wel bedankt voor de hulp! De knoppen voor het tii stuur zijn blijkbaar langer. Ik heb uiteindelijk nog een stuur moeten ontmantelen om toch bij elkaar genoeg knoppen te hebben.

Verschil claxonknoppen BMW 2002
Boven de langere tii knoppen onder de standaard BMW 02 knoppen
Slijpring claxon BMW 2002
De koolborstel maakt contact met de slijpring onder het stuur

De slijpring heb ik ook met staalwol gereinigd zodat het contact zo goed mogelijk is.

Stuur BMW 2002tii gemonteerd
En het stuur is gemonteerd, uiteraard even toeteren en ook dat werkt!

Gaspedaal BMW 2002tii

In mijn garage had ik 2 pedalen voor een BMW 2002 maar… ze waren echt anders. Het ene pedaal was langer dan het andere. BMW 2002 kenner Walter Thomas vroeg ik om raad. Hij vertelde dat het gaspedaal van een BMW 2002tii langer is. Maar ook dat ik waarschijnlijk belangrijker onderdelen mis.

gaspedaal BMW 2002
Links zie je het gaspedaal voor een standaard BMW 2002, rechts het pedaal voor de BMW 2002tii.
gaspedaal BMW 2002 onderkant
Aan de onderkant van beide gaspedalen is ook te zien dat het rechterpedaal een langere loop heeft dan het standaardpedaal
Naast advies over het gaspedaal vertelde Walter ook dat er een aanslag onder het gaspedaal van de BMW 2002 hoort. Deze aanslag ontbrak bij mijn auto en hij is helaas ook niet meer leverbaar. Maar… Walter heeft er mij als cadeau een gestuurd. Geweldig toch?!
Aanslag gaspedaal BMW 2002tii
Aanslag gaspedaal BMW 2002tii
Het lijkt allemaal ongelooflijk gepriegel om het juiste pedaal en de juiste aanslag voor een BMW 2002tii bij elkaar te zoeken. Juist omdat de tii een mechanische injectie heeft is dit allemaal echt belangrijk. Je kunt hier weinig aan afstellen dus je moet zorgen dat het volgens fabrieksinstellingen goed staat. Kortom het juiste gaspedaal, alle stangetjes op lengte. In de pomp een plastic kuipje waarop het gasmechanisme draait etc. Juist omdat je weinig af kunt stellen luistert dit allemaal heel nauw.
aanslag gaspedaal BMW 2002tii op pedalenbak
Hier zie je de aanslag voor het gaspedaal van de BMW 2002tii gemonteerd op een pedalenbak.

De kabelboom zit in mijn BMW 2002

Zelfs in een technisch eenvoudige auto als de BMW 2002 ligt nog een kabelboom waarmee je een wijndoos propvol kunt krijgen. Hoewel ik heb geprobeerd om alles netjes te markeren valt dat toch niet mee. Vooral omdat er zoveel tijd tussen het uit en weer inbouwen van de kabelboom zit. Met mijn broer heb ik alle kabels doorgemeten. Ook met bassist Marco ben ik druk geweest met doormeten. We hebben bovendien alle slechte kabelschoentjes vervangen door nieuwe en versleten delen een nieuwe krimpkous gegeven.

kabelboom wikkelen bmw 2002
Daarna begon het wikkelen van de kabelboom met nieuwe tape. Met speciaal kabelboom tape wikkel je de kabels tot zo strak mogelijke bundels
Tijdens het wikkelen loopt je telkens tegen kleine hindernissen aan zoals:

  • wat moet er wel en wat niet in de bundel?
  • hoort dit onderdeel wel of niet in de auto?
  • waar zit dit onderdeel in de auto?
  • tot hoe ver moet ik dit wikkelen?

Sommige stekkers waren behoorlijk vergaan. Om te voorkomen dat het straks ingebouwd is en het contact slecht is, wilde ik ze vervangen. Maar hoe heet zoiets en wie verkoopt het (in hoeveelheden van minder dan 100!). Gelukkig heeft Conrad een heel assortiment met platte stekkers en isoleerhulsjes.

platte stekkers ongeïsoleerd
Platte stekkers in een hoek van 90 graden met bijpassend isoleerhulsje. Bovenin zie je de oude stekker.

Een flinke uitdaging is het zekeringkastje. Omdat je een ingebouwde kabelboom moeilijk kunt wikkelen moet je zo veel mogelijk van te voren wikkelen. Helaas had ik iets te veel gewikkeld. We kregen de stekkers wel in het zekeringkastje maar daarna moesten we het geheel 180 graden draaien om het kastje vast te schroeven. Als we dat deden dan stond alles te veel onder druk.

stekkers voor zekeringkast BMW 2002
De stekkers voor de zekeringkast worden hier op de juiste plaats gezet. Hier lacht Marco nog…

Eén relais konden we helemaal niet thuis brengen. Waarschijnlijk was dit een waarschuwing voor als het je het licht nog aan hebt staan. Dankzij Jeffrey Kok die de hele dag stand by stond voor vele kleine vragen wisten we dat dit er gewoon uit kon. Dit hebben we verwijderd inclusief de vertakking onderaan de zekeringkast. Voor de zekerheid hebben we wel 2 draden door de tule naar de binnenkant van de auto mee getapet naar de zekeringskast.

Door bepaalde zaken naar de logische plek te leggen wisten we ook hoe kabels moesten lopen. Ook kom je er dan achter dat ik niet alles perfect getapet had. Onder aan de 3 relais in de houder zie je 3 kabelbundels lopen. Dit hadden er eigenlijk 2 moeten zijn. De aftakking zou pas moeten gebeuren bij de tule naar de koplamp. Ik ga nog kijken of ik ze nog kan samenvoegen. Ander is het pech.

kabelboom met relais BMW 2002tii
Hier zie je een belangrijk deel van de kabelboom aan de linkerkant. Van schutbord tot koplamp zit er van alles.
Links bovenin de foto zie je de rechthoekige tii tijdschakelaar, daaronder zie je dat er 2 bundels kabels door het schutbord lopen naar de binnenkant van de auto. Links bovenop zie je de zekeringskast waar 2 bundels kabels naar toe lopen. Daarnaast de uitleesstekker! Ja ook in 1973 hadden ze die al. Rechts op de foto zie je de aansluiting van de massa op de carrosserie van de auto, 3 relais en de stroomregelaar.

bobine BMW 2002
Een NOS bobine van Bosch die ik al verzameld had. Dit vind ik er echt zo mooi eruit zien. BMW onderdeelnummer 12138030059, ik kan het nergens vinden.
pomp ruitenwisservloeistof BMW 2002
Een nieuw pompje voor de ruitenwisservloeistof. Je klikt dit vast onderaan de pot.
kabelboom in BMW 2002
De kabelboom zit erin. Met kabelbinders leidt je de kabels boven de neus langs naar de rechte koplamp en claxon.
We moeten nog enkele kleine puntjes op de i zetten zoals die kabelbinders bovenin de neus. Daar zijn er een paar van afgebroken. Ook moet er nog van alles aangesloten worden zoals de claxons en alle verlichting. Oh en de binnenkant van de auto natuurlijk. Maar de basis ligt er. Gelukkig!

Benzinepomp BMW 2002tii

De benzinepomp van de BMW 2002tii is een onderdeel dat je niet op een normale BMW 02 zult vinden. De normale BMW 02 heeft een benzinepomp op de cilinderkop. De BMW 2002tii heeft een injectiepomp maar tussen de tank en de injectiepomp zit ook nog een elektrische benzinepomp die zorgt voor een voordruk voor de injectiepomp. Omdat het een tii onderdeel is rekent BMW hiervoor inmiddels ook tii prijzen. Een nieuwe pomp kost maar liefst €336 euro! Dit bedrag is exclusief expansievaatje met bevestiging voor de pomp. Duidelijk de moeite waard dus om zelf te reviseren.

Het vinden van een oude benzinepomp voor mijn tii om op te knappen viel niet mee. Toen dat eenmaal gelukt was, heb ik het expansievaatje met houder voor de pomp laten poedercoaten.

De pomp zelf heb ik opgeknapt door hem goed schoon te maken en de roest er met een staalborstel af te halen. De kale pomp heb ik behandeld met RX7 en RX10. Zo blijft de pomp beschermd tegen de roest.

benzinepomp BMW 2002tii met expansievaatje
De benzinepomp gemonteerd aan de houder met exansievaatje. Wat is het mooi geworden!

Onder de auto bij de achteras zit bij een BMW 2002tii een houder. Daar kun je het expansievat met benzinepomp aan bevestigen. Je hebt hiervoor 3 rubbers nodig met aan 2 kanten een tapeinde. Het BMW bestelnummers van dit onderdeel is: 1177891.

rubberen steuntjes voor benzinepomp bmw 2002tii met artikelnummer 1177891
Drie rubberen steuntjes voor de houder van de benzinepomp voor de BMW 2002tii met artikelnummer 1177891.
houder brandstofpomp bmw 2002tii
Aan de houder onder de auto monteer je de brandstofpomp voor een BMW 2002tii.
De benzinepomp sluit je aan met een speciale stekker. De kabels liggen nu voor een deel bloot tussen het rubber over de stekker en de krimpkous die over de kabel zit.
Stekker benzinepomp BMW 2002tii
De kabel naar de stekker van de benzinepomp wil ik nog een nieuwe krimpkous geven.

Het huwelijk is voltrokken. Mijn auto heeft weer een motor!

Als je de motor weer in een gerestaureerde auto zet, heet dit het huwelijk. Een feestelijke dag waarop de auto weer compleet is. Op zo’n dag komen maanden werk bij elkaar. Het subframe moet dan compleet zijn inclusief veerpoten en velgen. Ook de achteras hebben we er vandaag nog onder gezet. De auto heeft dus niet alleen een motor maar staat ook weer op wielen in plaats van op een rijdend frame of een paar klossen.

Zo’n klus lukt je alleen maar met een goede voorbereiding en vooral veel hulp. Die dag hielp oud BMW 02 rijder Lammert Grooten en natuurlijk Jeffrey Kok.

aanhangwagen vol onderdelen BMW 2002tii
Een aanhangwagen vol onderdelen: een vooras met motorblok, velgen, een complete achteras en een versnellingsbak en vele andere kleine onderdelen

De dag was dubbel spannend omdat ik voor het eerst de auto helemaal gespoten zou zien. En wat is ie mooi geworden. Daar heeft Fred Pel echt een kunstwerk afgeleverd.

BMW 2002tii Touring gespoten
Mijn BMW 2002tii Touring, mooi gespoten. Klaar voor het huwelijk met de motor

De volgorde waarin iets moet gebeuren is erg lastig met zo’n groot project. Daarom is het fijn dat ik zoveel hulp krijg van mannen met ervaring. Die zeiden unaniem: eerst moeten de leidingen en isolatie erin. Jeffrey heeft de isolatie erin gezet en de remleidingen opnieuw gebogen en de leidingen vast gezet.

Met vereende krachten hebben we vervolgens de motor onder de auto geplaatst op een kar met wielen. Daar hebben we de auto op de brug langzaam overheen laten zakken en het subframe vast geschroefd aan de carrosserie.

4 man werken aan BMW 2002tii
Met vereende krachten bouwen we de motor in de auto
motorblok bmw 2002tii in auto
De motor van mijn BMW 202tii zit er in
Daarna hebben we de achteras er ook nog op gezet inclusief het differentieel. Nadat we de velgen vast gezet hebben, was het tijd om de auto op eigen benen te laten staan. Een echte mijlpaal.

Het was een hele mooie maar lange dag. Uiteindelijk moet er nog heel wat gebeuren om de klus echt af te maken maar ik ben toch heel tevreden met het resultaat. De auto kan rollen en kan verder afgebouwd worden.

Nu eerst alle onderdelen bestellen die ontbraken tijden het huwelijk. Je vergeet toch altijd een aantal dingen tijdens zo’n groot project maar dat hoort erbij. Op naar de volgende mijlpaal!