Onderwerpen: Touring

De 2e poging was het raak: een mooi groen getinte voorruit zit nu in de Touring!

Alle ruiten voor een BMW 2002 Touring zijn anders. Ik had dus geluk dat ik ergens nog een 2e hands groen getinte ruit heb gekocht voordat de ruiten niet meer leverbaar waren. Een paar jaar geleden kocht ik ook al een rubber voor de voorruit. Niets kon meer misgaan dus? Helaas, na een dag ploeteren scheurde het rubber en konden we weer helemaal opnieuw beginnen. Om jou deze ellende te besparen leg ik hier uit hoe we het de 2e keer wel netjes voor elkaar gekregen hebben.

Wat heb je nodig om een nieuwe voorruit te installeren:

  • Voorruit
  • Raamrubber – liefst nieuw maar in ieder geval nog soepel
  • Elastische raamkit
  • Pees om het raamrubber strak te trekken
  • Pezentrekker
  • Manchet om de pees af te sluiten
  • Koord van 3 millimeter dikte
  • Montageset voor interieur of plastic beitels/lepels
  • Glijmiddel
  • Vriend voor een extra paar handen

Voor de zekerheid: de ruit plaats je nadat je het dashboard geplaatst hebt.

Maak alles goed schoon. De ruit, het rubber en de carrosserie op de plaats waar de ruit erin komt. Zorg dat alle randen en geulen van het raamrubber los zijn. Loop met een spatel de randen langs waar je straks nog bij moet zijn voor bijvoorbeeld kit, het koord of waar de pees voor het raam in moet. Spuit nu de geul waar de pees in komt nog even vol met een glijmiddel om straks de pees er makkelijk in te krijgen.

Voorruitrubber om ruit monteren BMW 2002
Spuit wat glijmiddel in het rubber en monteer het voorruitrubber om de ruit
koord door raamrubber
Trek het koord rondom door het raamrubber
Let op: het koord op deze foto is echt veel te dun. In de 2e poging hebben we een koord gebruikt van 3 millimeter dat veel steviger was. Eindig met 2 stukken koord onderaan de autoruit. Hiermee ga je straks het raamrubber naar binnen trekken.
raamrubber kitten elastische kit
Kit het raamrubber met elastische kit.
De kit die ik gebruikt heb is ruitenkit voor autoruiten van 3M type 08509. Je hoeft hier maar een dun reepje kit in te trekken. De kit is alleen voor het afdichten van de autoruit aan de buitenkant van de auto. Het raamrubber komt al heel strak in de carrosserie te zitten. Als je een dikke strook kit trekt met de kitspuit dan puilt het straks allemaal onder het raamrubber uit en ben je ontzettend lang aan het poetsen.

Let op: moderne autoruiten worden gelijmd en niet gekit. Die lijm had ik eerst gekocht maar hier heb je dus helemaal niets aan voor je oldtimer BMW.

Plaats nu met 2 man de voorruit en begin aan de onderkant. Zorg ervoor dat de 2 losse stukken koord aan de binnenkant van het raam over je dashboard liggen. Als je het raam er zo in zet valt het best even tegen. Alleen in het midden aan de onderkant zit hij meteen netjes. De rest is bloed, zweet en tranen. Door telkens voorzichtig te drukken en het raamrubber op de juiste plekken naar binnen te drukken en trekken komt het raam steeds meer op zijn plek te zitten.

Je gebruikt voor dit op zijn plek krijgen van het raamrubber de plastic spatels uit een set zoals je hieronder ziet.

autointerieur montageset
De smalle dunne spatels uit deze set gebruik je om het rubber op zijn plek te drukken.
Je werkt zowel aan de binnen- als de buitenkant vande auto om de rubbers onderaan over de carrosserie te wippen. Verder ben je veel tijd kwijt om de rubbers over de A-stijl heen te lepelen. Als je dat doet merk je dat je raam steeds iets dieper begint te liggen.

Als laatste lepel je het raamrubber over het hemeltje aan de binnenkant van de auto. Maak je geen zorgen als de kit je hemeltje wat vuil maakt. Met wasbenzine krijg je het perfect schoon. Als je het raamrubber over de volle lengte over het hemeltje hebt gekregen dan zit de ruit bijna goed.

koord raamrubber naar binnen trekken
Trek nu heel voorzichtig het koord naar binnen om het raamrubber echt helemaal netjes te krijgen.
Nadat je dit gedaan hebt moet de ruit helemaal goed zitten. Bij mij zag je boven het dashboard dat het rubber aan één kant nog niet helemaal mooi op het dashboard viel. Met wat trekken en duwen aan de ruit en nog wat werk met de plastic spatel was ook dit opgelost.
Pees in raamrubber zetten met peestrekker
Begin onderaan in het midden van je raam. Met een peestrekker duw je nu de pees in het raamrubber
Met de plasic spatels loop je de laatste oneffenheden na zodat het raamrubber op alle plaatsen netjes over de pees ligt.
manchet voor pees van raamrubber
Het manchet bevestig je om de uiteinden van de pees onderaan in het midden van raam
Het is even een gepriegel om het manchet er weer netjes in te krijgen. Wij hebben de uiteinden van de pees een heel klein beetje bijgeknipt en dan gaat het manchet er veel makkelijker omheen.

Raamrubber controleren
Een voorruit vervangen is geen klus om in je eentje te doen.

Nu zit alles mooi en kun je met wasbenzine de restanten kit verwijderen. Ongemerkt zit het toch overal een beetje. Op je spatels, op de rubbers, de ruit, carrosserie en het hemeltje. Kortom, je bent nog wel even aan het poetsen. Met 2 man zijn we 3 uur bezig geweest met deze klus. Bovenaan de auto zit een licht zwarte waas van de kit. Ik denk en hoop dat dit met polijsten weer weg gaat.

voorruit geïnstalleerd BMW 2002
De voorruit zit erin met pees, manchet. Een heel mooi eindresultaat!